Ni eksempler på plakater: Slik promoterer du budskapet ditt
Som et papirbasert medium som kan plasseres utenfor et lokale, i populære transportknutepunkter eller i lokale virksomheter, er plakater utrolig kostnadseffektive og svært tilpassbare. Hvis du søker etter friske konsepter for å formidle budskapet ditt til et globalt publikum, så bør du ta en titt på disse tipsene for et innovativt plakatdesign – komplett med ni illustrative eksempler på plakater – for å tenne din kreative gnist!
Hovedpunkter i denne artikkelen:
Plakater er blant de mest utbredte og kostnadseffektive markedsføringsverktøyene for å formidle et budskap, markedsføre en merkevare og promotere en event.
Et vellykket plakatdesign bør inneholde enkel tekst, slående grafiske elementer, effektiv bruk av farger og skrifttyper, samt riktig bruk av negativt rom.
Vanlige typer plakater omfatter kampanjeplakater, eventplakater, konsertplakater, filmplakater og skoleplakater.
Hva er et godt plakatdesign?
Enten du ser dem mens du venter på T-banen eller når du går inn på favorittkonsertstedet ditt, finnes plakater nesten overalt – og det er det en grunn til! Plakater er en enkel og kostnadseffektiv måte å markedsføre noe på. Men hva utgjør et godt plakatdesign? I sin enkleste form må en god plakat ta hensyn til sitt publikum og formål, ha et klart budskap, og bruke hvitt mellomrom riktig.
Men, du vil sannsynligvis ikke nøye deg med en god plakat – du foretrekker nok et kreativt plakatdesign! En kreativ plakat utnytter mediets hvite mellomrom (området som er fritt for bilder eller tekst) for å fremheve visuelt tiltrekkende elementer, som høykvalitets illustrasjoner. Kreative plakateksempler viser også effektiv bruk av både farger og typografi, som vi forklarer mer detaljert nedenfor.
Slik promoterer du budskapet ditt på en plakat
Det er utallige eksempler på hvordan plakater kreativt kan fremme et budskap, enten det er kommende kunstutstillinger, rockekonserter, unike reiselivskampanjer eller infografikk. Nå som du har innsikt i hva som utgjør et godt design, er det tid for å diskutere hvordan det skal utformes. Denne veiledningen vil hjelpe deg med å fremme budskapet ditt ved hjelp av de åtte komponentene i effektiv plakatdesign.
1. Velg et tema. Før du begynner å brainstorme designideer, bestem hvilken stil du ønsker for plakaten din. Du kan for eksempel velge en Art Graphique-stil med dristige former og grafikk, eller en fotografistil med høykvalitetsbilder.
2. Velg en fargepalett. Fargetemaet vil reflektere plakatens generelle stemning. En fargepalett i nøytrale toner har beroligende nyanser som krem og myke brune farger, mens en Bauhaus-inspirert fargepalett vil ha mer spennende, lyse farger.
3. Formuler et budskap. Avhengig av plakatens formål, må du inkludere nøkkelinformasjon, som datoen for et arrangement. Du bør også inkludere en inspirerende oppfordring til handling (CTA) eller ordene som beskriver handlingen du vil at leserne skal utføre, som å kjøpe en billett til arrangementet.
4. Velg et bakgrunnsbilde. Uansett om du velger et realistisk bilde eller en iøynefallende grafisk illustrasjon, må bakgrunnsbildet du velger være av høy kvalitet. Alle bilder som brukes i plakatdesignet må også kunne skaleres for å kunne skrives ut i stor størrelse på riktig måte.
5. Eksperimenter med typografi. Typografi refererer til skriftstilene og størrelsene som brukes for ordene som er trykt på plakaten. Fet skrift er ideell for å fange oppmerksomhet fordi de er lett lesbare på avstand. Unngå morsomme skrifttyper som er vanskelige å lese (selv på nært hold).
6. Sett et hovedfokuspunkt. Fokuspunktet for plakaten din er dit du ønsker å rette lesernes oppmerksomhet. Du kan bare ha ett hovedfokuspunkt, så det er lurt å bruke designelementer som kontrastfarger og negativt rom for å fremheve nøkkelinformasjonen i plakaten.
7. Velg en plakatstørrelse. Det er avgjørende å vurdere hvor plakaten din skal henges opp for å bestemme den endelige størrelsen. Det er en vanlig feil å velge for liten plakat, som ikke bare kan se dumt ut når du først har trykt og hengt den opp, men kan også inneholde svært liten plass til viktige detaljer.
8. Lag en plakatmal. Når du mestrer komponentene ovenfor, kan du begynne å bruke favorittplakateksemplene dine for å lage maler som forenkler designprosessen din! Maler gjør kreativ plakatdesign lettere og sparer deg for timevis med arbeid.
Plakatmaler og eksempler på plakater du kan bruke umiddelbart
Ønsker du å lage kreative plakater? La deg inspirere av disse ti eksemplene på plakater som er klare til bruk!
Reklame- og promoteringsplakater
Når det kommer til plakateksempler, er reklame- og promosjonsmateriell blant de mest populære – og det er fordi de er effektive! Reklameplakater bruker kraftfullt språk og lyse farger for å formidle et merkes budskap til sin målgruppe. De inkluderer vanligvis en oppfordring til handling (CTA), som «kontakt oss» eller «kjøp nå», for å oppmuntre leserne til å engasjere seg med det fremhevede merket.
Eksempel:
Denne kampanjeplakaten for en kunstutstilling illustrerer effektivt hvordan kraftfulle skrifttyper og lyse farger kan fange en lesers oppmerksomhet. Fargevalget og bruken av smilefjes skaper en følelse av spenning og antyder en moderne eller ungdommelig kunststil. Ved å utnytte negativt rom, trekker designeren leserens oppmerksomhet mot den mest kritiske informasjonen: navnet og stedet for arrangementet.
Kampanjeplakater
En kampanje er en organisert innsats for å nå et bestemt mål. Når du hører uttrykket «kampanjeplakat», kan du umiddelbart tenke på politiske kandidater. Men kampanjeplakater kan også motivere publikum til å utføre andre handlinger, som å besøke en bestemt destinasjon eller bedrift.
Eksempel:
Som du kan se fra plakateksemplet ovenfor, handler ikke alle kampanjeplakater om politikk. Denne In Love with Argentina-plakaten bruker lyse farger og engasjerende bilder for å inspirere leserne til å besøke og utforske Argentinas natur, fotball og rike kultur, inkludert vin og dans.
Eventplakater
Plakater for arrangementer er noen av de mest synlige eksemplene du vil støte på i det offentlige rom. Disse plakatene har størst effekt når viktige detaljer får plass til å skille seg ut. Detaljer som datoen for arrangementet, stedet arrangementet skal avholdes, og navnet på arrangementet er alle sentrale elementer å inkludere i plakatdesignet. Designet for eventplakater kan også inneholde en oppfordring til handling for å kjøpe billetter.
Eksempel:
Denne plakaten for en kunstutstilling er et suverent eksempel på bruk av negativt rom for å fremheve viktige detaljer. Lesere kan umiddelbart identifisere arrangementets navn, dato og sted øverst i høyre hjørne. Den medfølgende akvarellgrafikken skiller seg også ut, men er ikke distraherende.
Konsertplakater
Konsertplakater er en type arrangementsplakat som fremmer bevissthet om en forestående musikkevent. Det er derfor ikke overraskende at effektive konsertplakater har flere fellestrekk med vellykkede arrangementsplakater. For eksempel, konsertplakater må inneholde viktige detaljer, som tidspunkt og dato for arrangementet. De inkluderer også en oppfordring til handling, som når og hvordan man kan kjøpe konsertbilletter.
Eksempel:
Dette eksempelet på en plakat for en rockemusikkfestival inneholder alle nødvendige elementer for en konsertplakat – og mer til. Den fremhever arrangementets navn sammen med en iøynefallende gitargrafikk som plakatens hovedelement. Viktige detaljer, som musikksjanger og inngangsavgift for konserten, er inkludert nederst på plakaten.
Infografiske plakater
Infografiske plakater er en kreativ blanding av tekst og grafiske bilder. Disse plakatene bruker enkle skrifttyper og større typografi for å gjøre informasjonen mer lesbar. Kvalitetsbilder og illustrasjoner er nøkkelen til å unngå pikselering når de skrives ut i stor størrelse.
Eksempel:
Er du på jakt etter en unik og kreativ plakat som formidler informasjon på en spesiell måte? Da trenger du ikke lete lenger. Ta en titt på dette eksempelet på en plakat med velsmakende ølvarianter. Designeren har brukt en fet og lettleselig skrifttype til overskriften og teksten. De enkle vektorbildene beholder sin skarphet, selv i store plakatformater.
Vitenskapelige plakater
Vitenskapelige plakater er en type infografiske plakater som forenkler komplekse vitenskapelige konsepter til lettforståelige visuelle elementer. Disse plakatene inneholder ofte tekniske ord, uttrykk og formler, og det er derfor viktig med enkel og lettleselig typografi. For å oppnå optimal lesbarhet, bruker effektive vitenskapelige plakater enkle skrifttyper og klare grafiske elementer, omgitt av hvitt mellomrom.
Denne vitenskapelige plakaten av Cirsium Canum er en perfekt blanding av lettlesthet og visuell tiltrekning. Designeren har valgt et enkelt bilde som fremstår som elegant gjennom bruken av svart og hvitt. Typografien er ren, enkel og perfekt plassert for rask lesing, noe som gjør denne plakaten til et utmerket valg for de som verdsetter både design og funksjonalitet.
Filmplakater
I likhet med eventplakater, hjelper filmplakater med å markedsføre en kommende visning eller utgivelse av en film. Mange filmplakater inneholder viktige detaljer som premieredatoen for filmen eller billettprisen. En effektiv filmplakat bør ha iøynefallende grafikk for å tiltrekke seg et større publikum samt inkludere navnene på kjente skuespillere som kan øke interessen for filmen.
Eksempel:
Ta en titt på denne kreative filmplakaten for A Star is Born, som fremhever de viktigste komponentene på en plakat. Ettersom filmen er eldre, inkluderer den ikke utgivelsesdatoen, men den fremhever to kjente skuespillere som har hovedrollene samt en liste over sanger som filmen gjorde populære, noe som skaper interesse.
Skoleplakater
I tillegg til filmplakater, som kan være fulle av grafikk fra filmen, er skoleplakater ofte de mest fargerike og visuelt tiltrekkende plakatene. Effektive skoleplakater tar hensyn til målgruppen (barn), så de inkluderer morsomme skrifttyper og livlige illustrasjoner. Disse plakattypene er vanligvis mindre teksttunge og har en tendens til å bruke korte meldinger og mange bilder i stedet.
Eksempel:
Den ovennevnte plakaten Drøm stort, lille venn er et perfekt eksempel på en skoleplakat. Denne plakaten viser en effektiv bruk av morsomme skrifttyper som er enkle for barn å lese. I tillegg skaper de tegnede planetene og rakettskipene en fantasifull kunststil som er både inspirerende og passende for barn i skolealderen.
Innrammede plakater
Blant alle plakateksemplene på denne listen, er innrammede plakater det mest luksuriøse du kan få. Enten det er en innrammet eventplakat, innrammet infografisk plakat, eller innrammet kunstplakat, løfter en ramme umiddelbart plakatdesignet og gir det et profesjonelt inntrykk. For å gi en innrammet plakat en ekstra luksuriøs følelse, anbefaler vi å velge en mørk eller naturlig treramme, eller velg en svartmalt treramme.
Eksempel:
Når det kommer til luksuriøse innrammede plakater, er denne Van Gogh XII-plakaten toppen av kransekaken – bokstavelig talt! Med tittelen «Landskap (1925-1928)», er de sterke fargene i dette trykket en perfekt match med den enkle typografien. Bruken av hvitt mellomrom rundt kanten er perfekt for å fremheve den svartmalte trerammen.
Andre plakater
Har du prøvd å tenke ut den ideelle plakaten, men ikke funnet noen eksempler som passer til din visjon? Null stress! Det finnes et hav av andre plakater utover de ni plakateksemplene som er nevnt ovenfor. Disse kombinerer fet typografi med spenstige grafiske elementer for å fremme noe, formidle en melding, eller dele en følelse med leserne. Det er virkelig ingen fastsatt måte å designe en kreativ plakat på!
Eksempel:
Bare ta en titt på denne Yeezus- plakaten fra populærkulturen, for eksempel. Selv om plakaten ikke markedsfører noe spesielt, er dens bruk av populære kulturtemaer en måte å engasjere og dele felles interesser med publikum. Bruken av hvit tekst mot en svart bakgrunn forbedrer også lesbarheten betydelig.
Gjør budskapet ditt mer synlig med iøynefallende plakater fra Optimalprint
Hemmeligheten bak effektiv plakatdesign ligger i tre hovedelementer: budskapet ditt, fargevalget og typografien. Avhengig av plakatens tema, kan en velvalgt kombinasjon av farger og fonter, bilder og illustrasjoner, eller hvite områder og grafiske elementer få plakaten din til å skinne. Når du er klar til å lage plakaten din, kan du stole på ekspertene hos Optimalprint!
Optimalprint tilbyr ferdiglagde plakatdesign og personlig veggdekor som du kan tilpasse for å forsterke budskapet ditt. Enten du bruker vår brukervennlige mobilapp eller besøker nettstedet vårt på en PC, kan du lage effektive plakatdesign på få minutter. Med papir som er sertifisert for miljøvennlighet , er Optimalprint-plakater like bærekraftige som de er enkle å lage.
Lag dine personlig tilpassede plakater eller kjøp Optimalprint plakatdesign i dag!